Folkehøgskulelærer og Vinner av Verdens Cupen

Folkehøgskolelærere er på mange måter ulike andre lærere. Christian Olsen er folkehøgskolelærer og verdenscupvinner i Taekwon-Do. En ypperlig kombinasjon.


Postet av: Kristian Lund Silseth

Dato: 28.09.2017


Christian Olsen er vinner av verdenscupen i Taekwon-do, har tatt sølv i EM og har flere Norgesmesterskap enn noen annen utøver i sparring. For de som ikke kjenner Christian kan han virke skummel – i ca. tre sekunder. Med drøye 1,90 på strømpelesten og nærmere 100 kilo muskler kunne han virket truende, men gjør det altså ikke. Den blide fremtoningen og det åpne smilet gjør at du straks glemmer det som eventuelt skulle være farlig. Fyrens rolige avslappede holdning og åpne måte å møte våre spørsmål på, gjør at vi straks forstår at det må være noe i historiene om at han er en godt likt lærer.


Hvorfor jobber du i folkehøgskolen Christian?
Fordi folkehøgskolen er det skoleslaget hvor en har størst mulighet til å påvirke sine elever. Du har mulighet til å bygge relasjoner. Til og med relasjoner som er bærekraftige på sikt. Det er svært motiverende å jobbe med unge voksne som har lyst til å utøve sin lidenskap. I tillegg får jeg være aktiv i arbeidshverdagen og jobbe med ting jeg virkelig brenner for.
Når jeg sier at jeg trives med å påvirke folk, så er det samtidig med en stor grad av ydmykhet og med en forhåpning om at jeg gjør det på en riktig og positiv måte.


Hva er ikke bra?
Det at skoleåret tar slutt. Det er vanskelig å vende seg til at en bygger så nært vennskap til sine elever for så å gi slipp. Her bygger vi vennskap som føles som om de er bygget over flere år.


Hva gjør du i jobben?
 En hovedramme i arbeidet mitt er undervisning i linjefaget Taekwon-Do og i annen kampsport. Innenfor dette og tilsvarende i andre fag er det å gi elevene perspektiv utover det snevert faglige et viktig hovedfokus. Det å hjelpe unge voksne som er på randen til å finne sin vei er interessant, givende og krevende. Det oppleves som om elevene setter pris på det jeg og resten av kollegiet er med på å gi dem.


Hvordan er det å være en del av et folkehøgskolekollegium?
Artig. Bra! Du blir imponert over folk som i så stor grad stiller opp for elevene sine. De er rett og slett genuint opptatt av å hjelpe unge voksne. Ellers er det artig å jobbe med en slik gjeng med spissede fagfolk. De har høy og ulik kompetanse, men jobber samtidig for det samme fellesskapet. 
 


Kan du beskrive hva Folkehøgskole er for de som ikke vet?
I alle norsk skole, og spesielt i grunnskolen, beskriver en stor del av den generelle fagplanen danning. Det at elevene skal vokse, formes, dannes til gode mennesker, til fungerende samfunnsborgere.  Det er gode tanker som beskrives, men for lite tid og rom til å bringe de gode intensjonene over i praksis i skolehverdagen. Der blir det mye fokus på fag og liten tid til annet. Her har folkehøgskolen en helt annen mulighet enn skolen for øvrig. Vi har kapasitet, menneskelig og ellers. Noe som gleder meg er at vi langt på vei får til dette i praksis.  Vår virksomhet kan med et ord beskrives med nettopp, - danning.


Hva er drømmejobben?
Jeg var elev ved Taekwon-Do linja ved Nordmøre Folkehøgskule i 2003 og reflekterte da en del over at læreren der måtte ha drømmejobben. Nå som jeg har overtatt har jeg fått bekreftet det. Dette er drømmejobben! Privatliv og jobb kan gli veldig tett inn i hverandre og det kan være en utfordring. Men tettheten er også en positiv ting.


Hvordan er folkehøgskoleeleven av i dag?
Det er vanskelig, eller rettere umulig, å beskrive en typisk elev. Vi har alle typer, heldigvis. Alle typer mennesker, alle personlighetstrekk. Vi har sterke, flinke, praktiske, upraktiske, nerder, generalister, redde, modige, … På linja får jeg idrettsnerder eller folk som har lyst til å begynne å trene nå. Vi får de som synes skole er vanskelig og de som er svært skoleflinke. Vi møter elever som er svært bestemte på hva de skal gjøre videre og andre som ikke har peiling på hva de vil bruke liv og talent til. I det hele tatt er et folkehøgskolekull en svært broket forsamling. Det er et kjempespennende utgangspunkt for året vi skal ha sammen.


Hvem passer folkehøgskole for?
Alle! Jeg har enda ikke møtt noen som ikke kan like ideen om folkehøgskole. Alle har nytte av perspektiv i livet. Jeg mener faktisk at alle har en plikt til å jobbe med å øke sitt perspektiv, til å øve seg i å se sitt liv i sammenheng med andre. Det hjelper faktisk et folkehøgskoleår deg med.